Artikel ini menerangkan
secara ringkas mengenai perkembangan pembelajaran matematik di kalangan
kanak-kanak menerusi beberapa teori yang diketengahkan oleh pakar-pakar
pembelajaran antaranya ialah Teori Piaget, Bruner, Gagne dan Dienes.
Seterusnya, para pembaca akan diperkenalkan dengan satu teori yang dikenali
sebagai teori Konstruktisvisme - teori mengenai pengetahuan dan pembelajaran
yang menarik minat, memotivasikan serta memudahkan pemahaman pelajar.
Artikel ini amat baik untuk diteliti oleh para guru dan sesiapa juga yang
berminat untuk mengetahui sedikit sebanyak mengenai psikologi kanak-kanak dalam
pembelajaran matematik. Adalah diharapkan, artikel ini memberi anda idea
bagaimana untuk menjadikan pembelajaran matematik itu seronok, mencabar,
bermakna dan berguna!
PENGENALAN
Manusia mula belajar sejak dari peringkat bayi lagi. Bayi yang baru lahir
mewarisi berbagai-bagai bentuk gerakan pantulan. Contohnya apabila sesuatu
objek menyentuh bibirnya, bayi terus menghisap objek tersebut tanpa perlu
diajar kepadanya.
Ini bererti wujud satu atur cara genetis semula jadi dalam diri bayi untuk menyerapkan
kewujudan sesuatu objek. Hari demi hari, maklumat dalam ingatan bayi semakin
bertambah selaras dengan peningkatan fizikalnya daripada seorang bayi ke dunia
kanak-kanak seterusnya menjadi dewasa. Maklumat-maklumat yang diterima akan
dipecah-pecahkan menjadi pengetahuan dan memperkembangkan keupayaan
kognitifnya.
Menurut Mohd Daud Hamzah (1996), kanak-kanak mempelajari matematik melalui
kegiatan seharian tertentu. Ada beberapa aktiviti yang membantu kanak-kanak
memperolehi konsep-konsep awal matematik iaitu aktiviti padanan (matching),
penjenisan (sorting), reguan (pairing), dan susunan aturan (ordering).
Walau bagaimanapun, terdapat beberapa teori daripada pakar-pakar pembelajaran
bagaimana kanak-kanak mempelajari matematik dan jenis matematik yang boleh
dipelajari pada peringkat yang berbeza dalam perkembangan kognitifnya.
Antaranya ialah Teori Piaget, Bruner, Gagne dan Dienes.
TEORI PIAGET
Teori ini diperkenalkan oleh Jean Piaget, berasal daripada Switzerland,
merupakan ahli psikologi yang banyak menyumbang kepada pemahaman bagaimana
kanak-kanak belajar. Dari kajian dan pemerhatiannya, Piaget mendapati bahawa
perkembangan kognitif kanak-kanak berbeza dan berubah melalui empat peringkat
iaitu peringkat deria motor (0 – 2 tahun), pra-operasi (2 – 7 tahun), operasi
konkrit (7 – 11 tahun) dan operasi formal (11 tahun ke dewasa). Walau
bagaimanapun, usia ini tidak tetap kerana ia mengikut kemampuan pelajar itu
sendiri.
Menurut Jere Confrey (1999), “ Piagetian theory kindled my intense enjoyment of
children and deep respect for their capabilities.”
"Guru sekolah rendah harus memberi tumpuan terhadap perkembangan
murid-murid pada peringkat operasi konkrit, iaitu ketika berumur 7 hingga 11
tahun...Piaget"
Sebagai seorang guru matematik sekolah rendah, kita harus memberi tumpuan
terhadap perkembangan kanak-kanak pada peringkat operasi konkrit. Ketika usia
sebegini kanak-kanak hanya boleh memahami konsep matematik melalui pengalaman
konkrit. Oleh itu, alat bantuan mengajar dapat membantu murid-murid memahami
konsep matematik. Paiget berpendapat bahawa asas pada semua pembelajaran ialah
aktiviti kanak-kanak itu sendiri. Beliau juga menegaskan kepentingan interaksi
idea-idea antara kanak-kanak tersebut dengan kawan-kawan sejawatannya penting
untuk perkembangan mental.
TEORI BRUNER
Jerome Bruner, seorang ahli psikologi yang terkenal telah banyak menyumbang
dalam penulisan teori pembelajaran, proses pengajaran dan falsafah pendidikan.
Bruner bersetuju dengan Piaget bahawa perkembangan kognitif kanak-kanak adalah
melalui peringkat-peringkat tertentu. Walau bagaimanapun, Bruner lebih
menegaskan pembelajaran secara penemuan iaitu mengolah apa yang diketahui
pelajar itu kepada satu corak dalam keadaan baru (lebih kepada prinsip
konstruktivisme).
Menurut kajian dan pemerhatian yang telah dibuat oleh Bruner dan pembantunya,
Kenney, pada tahun 1963 mereka berjaya membina empat teorem pembelajaran
matematik ( Mok Soon Sang, 1996) iaitu:
1: Teorem Pembinaan
Cara yang paling berkesan bagi kanak-kanak mempelajari konsep, prinsip atau
hukum matematik ialah membina perwakilan dan menjalankan aktiviti yang konkrit.
2: Teorem Tatatanda
Tatatanda matematik yang diperkenalkan harus mengikut perkembangan kognitif
murid tersebut.
3: Teorem Kontras dan
Variasi
Konsep yang diterangkan kepada murid harus berbeza dan pelbagai supaya
murid dapat membezakan konsep-konsep matematik tersebut.
4: Teorem Perhubungan
Setiap konsep, prinsip dan kemahiran matematik hendaklah dikaitkan dengan
konsep, prinsip dan kemahiran matematik yang lain.
Selain daripada kajian tersebut, Bruner percaya bahawa kanak-kanak lebih
dimotivasikan oleh masalah yang menarik yang tidak mampu diselesaikan oleh
mereka dengan mudah seandainya tidak menguasai isi kandungan mata pelajaran dan
kemahiran
Robert M. Gagne, seorang professor dan ahli psikologi yang telah banyak membuat
penyelidikan mengenai fasa dalam rangkaian pembelajaran dan jenis pembelajaran
matematik. Teori pembelajaran Gagne berbeza dengan Teori Piaget dan Bruner.
Menurut Gagne, terdapat empat kategori yang harus dipelajari oleh kanak-kanak
dalam matematik iaitu fakta, kemahiran, konsep dan prinsip.
Gagne mempunyai hierarki pembelajaran. Antaranya ialah pembelajaran melalui
isyarat, pembelajaran tindak balas rangsangan, pembelajaran melalui rantaian, pembelajaran
melalui pembezaan dan sebagainya. Menurut Gagne, peringkat yang tertinggi dalam
pembelajaran ialah penyelesaian masalah. Pada peringkat ini, pelajar
menggunakan konsep dan prinsip-prinsip matematik yang telah dipelajari untuk
menyelesaikan masalah yang belum pernah dialami.
TEORI DIENES
Professor Zolton P. Dienes, seorang ahli matematik, ahli psikologi dan
pendidik, pernah memberi banyak sumbangan dalam teori pembelajaran. Beliau
telah merancang satu sistem yang berkesan untuk pengajaran matematik untuk
menjadikan matematik lebih mudah dan berminat untuk mempelajari. Mengikut
Dienes konsep matematik boleh dipelajari melalui enam peringkat iaitu permainan
bebas, permainan berstruktur, mencari ciri-ciri, perwakilan gambar, perwakilan
simbol dan akhirnya formalisasi.
Teori Dienes mengariskan beberapa prinsip bagaimana kanak-kanak mempelajari
matematik iaitu:
1: Prinsip
Konstruktiviti
Pelajar haruslah memahami konsep sebelum memahaminya dengan analisa yang logik.
2: Prinsip Perubahan
Perspeptual
Kanak-kanak didedahkan pelbagai keadaan supaya dapat memaksimakan konsep
Matematik.
3: Prinsip Dinamik
Kanak-kanak mempelajari sesuatu melalui pendedahan dan eksperimen untuk
membentuk satu konsep.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan